Mahyar Sohrabi start schildersbedrijf

In Nederland ligt mijn toekomst

 

‘Kom ik in krant?’ Mahyar Sohrabi uit Groesbeek lacht vrolijk. ‘Dan lezen mensen dat ik eigen bedrijf heb.’

‘DE krant, EEN eigen bedrijf,’ doceer ik. We hebben afgesproken dat ik zijn Nederlands mag corrigeren. Hij zegt serieus: ‘Een eigen bedrijf. Daar ben ik trots op.’

Het gaat goed komen met de lidwoorden. Daar is hij van overtuigd. In zijn taal zijn geen lidwoorden. ‘Lidwoorden zijn lastig voor mij. Moet ik goed oefenen.’ Maar omdat hij sinds oktober vorig jaar als  ZZP-er, MRS Schilderbedrijf, aan de slag is gegaan en tot nog toe meestal werkt voor Iraanse aannemers en met ZZP-collega’s die ook uit Iran komen, komt van oefenen weinig terecht. Hij merkt dat daardoor zijn spreekvaardigheid niet vooruit gaat. En dat is juist wat hij wil. Want: ‘In Nederland ligt mijn toekomst!’

Zeven jaar geleden op stel en sprong Iran verlaten. Familie, vrienden, eigen bedrijf, land. Alles liet Mahyar achter. Vanwege het maken van foto’s van een politieke bijeenkomst gekant tegen de regering werd hij opgepakt. Hij belandde in een cel. Het kost hem moeite erover te vertellen. ‘Cel twee bij twee meter. Geen daglicht. Geen telefoon. Niemand spreken. Niemand zien. Geen advocaat. Eén keer per week twee minuten douchen. Geen toiletspullen. 40 dagen.’

Vijf jaar gevangenis. Na twee jaar mag hij vanwege goed gedrag een dag naar zijn ouders. Hij vlucht. Via Turkije en Griekenland naar Nederland.

‘Terug naar uw land!’

‘Dát kon écht níet!’

Hij duikt onder. Bivakkeert twee weken dag en nacht buiten. Meldt zich bij de politie. Vraagt een nieuwe procedure aan. Hij werd gehoord!  ‘Ik ben blij daarom.’ Hij mist zijn ouders, familie en vrienden. ‘Elke dag!’ Toch gaat hij door. Solliciteerde naar alles wat op zijn pad kwam en zei graag ja, toen het UWV een opleiding tot huisschilder voorstelde. ‘Nee, daar droomde ik als kind niet van. Maar nu ik het wel ben…’ Trots: ‘Ik heb vak. Beroep. Klant is blij als ik kom en ook blij als ik wegga, zijn dan blij met resultaat.’

‘Zal ik dat erbij zetten? Dat je klanten steeds tevreden zijn met HET resultaat?’ Met een brede lach zegt hij: ‘Ja, heel graag!’

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *